Reizigers vanuit het Noorden en Oosten van Nederland reizen in 2010 in veel gevallen één tot vijf minuten sneller naar en van de Randstad. Maar voor de forensen uit Harderwijk zal dit niet betekenen, dat zij volgend jaar meer keuze hebben om vanuit de Hanzestad de trein te pakken. Voor treinreizigers vanuit Flevoland naar Amsterdam Zuid en Schiphol zal er wel ongeveer tien minuten tijdswinst zijn dankzij versnelling van de Intercity van en naar Schiphol, die bovendien de hele dag gaat rijden.
Goederentrein
Ook kunnen goederentreinen beter doorrijden door meer gebruik te maken van een groene golf. ProRail, NS, de regionale vervoerders en de goederenvervoerders hebben overeenstemming bereikt over het nieuwe spoorboekje dat op 13 december a.s. ingaat.
4700 treinen per dag
De tijdswinst is vooral te danken aan de goede samenwerking in de spoorsector en slimmer plannen. Zo gaan treinen soms iets minder lang stoppen op stations, zodat ze sneller kunnen doorrijden. Alle overstapaansluitingen blijven hierbij gehandhaafd. Volgend jaar zijn er ongeveer 3,1 miljoen ‘treinritten’ over het Nederlandse spoor.
Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleggen eind augustus de nieuwe dienstregeling vastgesteld. De wensen van de reizigers- en goederenvervoerders en de benodigde tijd voor het noodzakelijke onderhoud aan het spoor zijn samengevoegd, waarna wordt gekeken of alles past op het drukst bereden spoorwegnet van Europa. Vrijwel alle capaciteitsaanvragen zijn gehonoreerd.
Harderwijk
Ondanks alle onderzoek en overleggen met NS, ProRail, Provincies en ministeries lukt het de gemeente niet om Harderwijk van een intercity station te voorzien. Voor de Nederlandse Spoorwegen geven huidige cijfers en prognoses geen aanleiding om het verzoek van Harderwijk te honoreren. “NS kijkt naar de behoefte van de markt en naar het rendement wat zo’n station zal moeten opleveren. Waarbij de NS rekening houd met de belangen van de grootste groep reizigers op traject.”
Wijzigingen in 2010 voor reizigersvervoer:
Op het traject Lelystad – Amsterdam Zuid - Schiphol rijden in 2010 ook buiten de spits ieder half uur intercity’s.
Amersfoort
De dienstregeling tussen Amersfoort en Amsterdam is aangepast. Een andere manier van plannen zorgt ervoor dat treinen elkaar minder in de weg zitten. De nieuwe stations Maarheeze en Amsterdam Science Park worden in gebruik genomen
Wijzigingen in 2010 voor goederenvervoer:
In 2010 zijn er door de goederenvervoerders nagenoeg evenveel treinritten aangevraagd als in 2009. Met name op de grote knooppunten kan het goederenvervoer profiteren van een groene golf door slimmer plannen.
Op dit moment vindt reeds een belangrijk deel van het goederenverkeer richting Duitsland plaats over de Betuweroute. In de dienstregeling 2010 is verdere groei daarvan mogelijk gemaakt.
Onderhoud aan het spoor
Een intensief gebruik van het spoor vraagt om goed onderhoud. Voor 2010 zijn door het leveren van maatwerk per traject en de inzet van videoschouwtreinen en mobiele werkplaatsen bijna alle capaciteitsaanvragen die vervoerders hebben ingediend gehonoreerd. Voor de aannemers is meer onderhoudstijd overdag beschikbaar, zodat de dag/nachtverhouding in de werkroosters is verbeterd. Hiermee wordt een bijdrage geleverd om het werk bij de spooraannemers aantrekkelijk en gezond te houden.