Veel beton onderweg naar Station Harderwijk

Station Harderwijk
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
bouwput veel beton station Harderwijk2De bouwkuip aan de zijde van Jan van Nassaupark is inmiddels geheel ontgraven zodat het tunneldeel, de spoormoot gebouwd kan worden. De schuifbanen waar de spoormoot eind juli over moet gaan schuiven zijn aangebracht en tijdens Hemelvaart is de werkvloer voor de schuifmoot gestort. Ondertussen wordt er zo’n 300 ton staal verwerkt voor de wapening van het tunneldeel. Als alles gaat volgens planning, dan wordt vrijdag 22 mei de vloer van de spoormoot gestort. De gigantische bak beton zal eind juli onder het spoor worden geschoven.
 
In de vroege uurtjes
Omdat er een grote hoeveelheid beton gestort moet worden (ca 1.100 m3),) starten deze werkzaamheden om 05:00 uur. Er wordt een betonpomp ingezet die 80 m3 per uur kan storten, waardoor het storten ongeveer 15 uur zal duren. Daarna moet de vloer enigszins uitharden en kan er worden gestart met het afwerken (vlinderen) van de betonvloer. Wanneer exact gestart kan worden met het afwerken en de werkzaamheden dus gereed zijn, is vooraf nog niet te zeggen. De verwachting is dat er de hele nacht (en misschien de volgende ochtend) gewerkt zal worden. De werkzaamheden veroorzaken geen trillingen, maar mogelijk wel geluid. Prorail - reef strukton bouwen wervloer bouwput veel beton station Harderwijk4

Veilig
Voor het in en uitrijden van de ruim 100 mixer transporten wordt een verkeersregelaar ingezet bij de inrit van het bouwterrein, zodat er een veilige situatie gegarandeerd blijft. Dinsdag 26 mei start de voorbereiding van de betonstort van de kolommen en wanden in de spoormoot.
Buitendienstelling 9-10 mei 2015 bouwput veel beton station Harderwijk1