Meten is weten voor ideale overstap

ProRail
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Spoorbeheerder ProRail gaat de reizigerstromen op station Groningen acht weken lang meten via de mobiele telefoons van reizigers. Met deze gegevens worden de voorkeuren voor looproutes van reizigers zichtbaar. Het wordt gebruikt bij de plannen om het station te verbeteren. Plan is dat er extra treinverbindingen komen met een zo veilig en comfortabel mogelijke overstap.

.

 


Mobiele telefoons en bijvoorbeeld tablets die contact maken met internet via wifi en bluetooth zenden constant automatisch een uniek nummer uit, een soort digitale kentekenplaat. Speciale kastjes op het station pikken die nummers op, anonimiseren ze en slaan ze dan op. Zo kunnen de strategisch opgehangen kastjes zien waar een reiziger vandaan komt, waar deze heen gaat op het station en hoeveel dat er zijn. Daarnaast wordt met infraroodmeters op drukke plekken het aantal passanten geteld. In totaal worden er 22 van deze 'reizigersmeters' opgehangen.

Ontwerp
De informatie wordt geanalyseerd en tot modellen verwerkt. Het zorgt niet alleen voor een haalbare en dus comfortabele overstap. Het voorkomt ook dat straks te veel reizigers op een perron zouden komen te staan. De kastjes worden komende week opgehangen, waarna de meting start.

Bijzonder
Het is voor het eerst dat ProRail op zo grote schaal op een treinstation gebruik maakt van deze techniek. ProRail wordt daarbij geholpen door het bedrijf NPC, onderdeel van RoyalHaskoningDHV. Er zijn al ervaringen opgedaan met de techniek op station Utrecht en station Amsterdam en op luchthavens in binnen- en buitenland. Het alternatief is een telling met de hand, welke minder nauwkeurig is.

Plannen
Over de verbeteringen voor het station wordt na de zomer besloten door de provincie Groningen, gemeente Groningen, ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS en ProRail.