In 1829 was de trein op het wereldtoneel verschenen. Het bleek een invloedrijke vinding te zijn die vooral economisch verstrekkende gevolgen had. In 1829 werden in Engeland de Rainhill Trials gehouden, en wedstrijd die moest bepalen welke locomotief het meest geschikt was om de treindienst tussen Liverpool en Manchester te verzorgen. Er deden vijf locomotieven mee: de Cycloped, de Novelty, de Perseverance, de Rocket en de Sans Pareil.
.
Dit jaar vieren de spoorwegen in Nederland hun 175ste verjaardag. Reden voor Het Spoorwegmuseum om een aantal unieke iconen van het spoor naar Utrecht te halen. De oudste stoomlocomotieven uit Europa zijn te zien in de tentoonstelling 'Iconen van het spoor'. Er komen bruiklenen uit Engeland, Zweden, Duitsland en Frankrijk. Acteurs van het museum brengen de verhalen rond deze pronkstukken tot leven. De tentoonstelling loopt van 21 juli t/m 21 september 2014.
Wedstrijd
De Rainhill Trials werd gewonnen door het ontwerp van George Stephenson, de Rocket. Drie van de historische iconen die meededen aan de Rainhill Trials zullen te zien in Het Spoorwegmuseum: de Rocket (model), de Novelty en de Sans Pareil. Daarnaast komt Duitsland's eerste stoomlocomotief Der Adler (uit 1835) en de Franse pronkstukken Marc Seguin (1829) en Crampton no. 80 (1852). Uit Engeland komt het grootste icoon van de spoorwegen: de Catch me who can. Daarmee vervoerde spoorwegpionier Richard Trevithick in 1809 als eerste personen met een stoomlocomotief. Hij bracht dit als een soort kermisattractie, maar legde daarmee wel de basis voor de latere spoorwegen. Uit Engeland komt tenslotte ook de Agenoria, een locomotief uit 1829 die 35 jaar dienst deed op het spoorlijntje van de Shutt End Mijn in Kingswinford.
Als inspiratie voor de tentoonstelling gebruikt Het Spoorwegmuseum de setting van de wereldtentoonstelling in Londen in 1851. De wereldtentoonstelling is een typisch product van het optimisme dat midden 19e eeuw gold ten aanzien van de vooruitgang in de wereld. Belangrijke vindingen zoals de eerste telefoon, auto en platenspeler werden allemaal op een wereldtentoonstelling aan de wereld gepresenteerd. De unieke brugmodellen van de Nederlandse ingenieur F.W. Conrad waren er te zien, met deze ontwerpen maakte Conrad internationale faam. De modellen zijn de topstukken van Het Spoorwegmuseum en worden getoond in de tentoonstelling over F.W. Conrad die gelijktijdig met 'Iconen van het spoor' te zien is.