Weer droog staan in Zwolle

Langs het spoor
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 

Zwolle SpoortProRail plaatst in het weekend van 23 en 24 augustus op station Zwolle 185 meter aan nieuwe perronkappen. Zo staan reizigers en de in aanbouw zijnde reizigerstunnel straks weer grotendeels droog. Vanwege het werk rijden er in dat weekend minder treinen.

.

 

Er worden zeker tien stalen perronkapdelen tot veertien meter lang en maximaal 10.000 kilo zwaar boven perrons 2 en 3 op hun plek gehesen. Het betekent dat er op dat moment minder sporen en perrons beschikbaar zijn voor treinverkeer. Geïnteresseerden kunnen het schouwspel vanaf de traverse bekijken.

Reizigers
Veel treinen rijden dan ook van andere perrons in dat weekend. Op de trajecten Zwolle-Raalte, Zwolle-'t Harde en Zwolle-Lelystad rijden er bovendien minder treinen in dat weekend. NS zet bussen in wanneer er sprinters uitvallen. Dat verschilt per dag op deze drie trajecten. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek informatie in te winnen via de reisplanner op www.ns.nl.

Vernieuwing station Zwolle
ProRail vernieuwt station Zwolle. Het station heeft er een vierde perron bijgekregen, zodat het meer reizigers aankan. Er wordt ook een nieuwe, bredere perrontunnel gebouwd met liften en roltrappen. Het weekend wordt ook gebruikt om twee nieuwe liftschachten in te hijsen in die tunnel in aanbouw.

Perronkappen
Vanwege de bouw van de tunnel moesten er eerst perronkappen verdwijnen. Het terugplaatsen van nieuwe perronkappen heeft -naast beschutting voor reizigers- ook als doel de tunnel weer droog te houden. Dan kan ook de afwerking en verdere aanleg van technische installaties plaatsvinden. Na het plaatsen van de perronkapdelen worden de nachten erop gebruikt om alle beplating aan te brengen.

Alle kappen klaar in 2015
De volgende perronkappen volgen in december dit jaar op perron 4 (spoor 9-10) en eind 2015 is alles klaar. De perrons hebben dan ook nieuwe wachthokjes, bankjes, zitpoefen en tegels. De tunnel zelf kan medio 2015 al in gebruik worden genomen. Na de werkzaamheden aan het station zelf, werkt ProRail verder aan vernieuwing en uitbreiding van de sporen rond station Zwolle.

zwolle station

ProRail werkt aan de grootste spoor- en stationsvernieuwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Het is noodzakelijk voor verdere verbetering en groei van het treinverkeer. Reizigers en verladers kunnen er dan meer op vertrouwen dat de treinreis zonder vertraging en comfortabel verloopt. De samenleving investeert daar via ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeenten en provincies jaarlijks ruim 1 miljard euro in. Spoorknooppunten worden daarmee slimmer ingericht. Treinen rijden meer onafhankelijk van elkaar de stations in en uit. Door vernieuwing van bestaand spoor worden storingen in de toekomst voorkomen. Stations worden ruimer en comfortabeler.